Co to jest Pinterest? Jak działa i jak z niego korzystać?

Co to jest Pinterest blog Zapinteresowani

Warto przeczytać artykuł Co to jest Pinterest? Po pierwsze dlatego, że to "przewodnik", który szybko pomoże Ci zrozumieć czym jest Pinterest i wyrobić sobie opinię na jego temat. Po drugie, bo przygotowałem super QUIZ z ciekawymi pytaniami, dzięki któremu, po przeczytaniu tego artykułu, sprawdzisz swoją wiedzę na temat Pinteresta.

Jeśli wolisz, możesz od razu przystąpić do quizu. Następnie przeczytać artykuł. A potem rozwiązać quiz ponownie.​ A więc zapraszam do lektury wpisu i życzę dobrej zabawy z rozwiązywaniem quizu o Pintereście!​

QUIZ o Pintereście

Możesz przystąpić do rozwiązywania quizu. Odpowiedz po kolei na wszystkie pytania, za każdym razem zaznaczając TYLKO jedną odpowiedź. Na koniec pojawi się informacja o liczbie zdobytych punktów i poprawnych odpowiedziach. Do dzieła!

Co to jest Pinterest i dlaczego jest wyjątkowy?

Wyjątkowość Pinteresta docenili sami użytkownicy, dzięki którym w styczniu 2012 roku (niecałe 2 lata od powstania) Pinterest osiągnął poziom 10 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie. Stał się w ten sposób, według ComScore, pierwszą stroną internetową w USA, której udało się osiągnąć taki rezultat tak szybko.

Pinterest ma wiele wymiarów co sprawia, że nie jest wcale łatwo odpowiedzieć na pytanie co to jest Pinterest? Trudno go jednoznacznie zdefiniować czy zaszufladkować jako social media.

Pinterest jako katalog pomysłów

"Pinterest to narzędzie do tworzenia wizualnych zakładek, które pomaga Ci odkrywać i zapisywać twórcze pomysły."

Jak sam o sobie mówi, to taki światowy katalog pomysłów. Znajdziesz w nim przepisy, porady i wszelkiego rodzaju inspiracje pomocne w robieniu planów i wyszukiwaniu rzeczy do kupienia. Z tego też względu, można powiedzieć, że jest przydatny dla zorientowanych na przyszłość, ciekawych świata, aktywnych ludzi.

Nie bez powodu, nazywany jest Pinterest wirtualną tablicą korkową, do której przypina się zdjęcia i "karteczki" z różnymi przydatnymi informacjami, pomysłami i rzeczami do zrobienia.​

Pinterest jako media społecznościowe

Pinterest to wizualny serwis społecznościowy, który pomaga ludziom znajdywać i w zorganizowany sposób wirtualnie gromadzić wizualne informacje. Tak jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnego albumu ze zdjęciami i wycinkami z gazet.

W przeciwieństwie do klasycznego, niewirtualnego albumu ze zdjęciami, Pinterest umożliwia użytkownikom serwisu wzajemne dzielenie się wizualnymi treściami na szeroką skalę. Zachęca do tego i ułatwia to.

Pinnersi mogą:

  • zapisywać na własnych tablicach Piny innych użytkowników
  • dodawać do nich komentarze
  • polubić je (Pinterest planuje wyłączyć tę funkcjonalność, zapowiedź z maja 2017)
  • wysłać Pina e-mailem do dowolnej osoby
  • udostępnić Pina na Facebooku, Twitterze itd.

Mogą także obserwować profil lub dowolną tablicę innego użytkownika i współpracować przy tworzeniu tablic grupowych (o czym później).

Pinterest jako wyszukiwarka internetowa

Pinterest to, pod pewnym względem, media społecznościowe tak jak Facebook czy Google Plus. Jednak jedna jego cecha sprawia, że zamiast do Facebooka, w tym jak działa, bardziej podobny jest do YouTube i wyszukiwarki Google. ​To coś to możliwość odnajdywania interesujących nas treści, tak jak to się robi w wyszukiwarce internetowej, poprzez wpisywanie słów kluczowych.

Co to jest Pinterest

Załóżmy, że interesują mnie suknie ślubne!​ To co się pojawia po wpisaniu słów kluczowych przypomina wyszukiwanie, które znamy z Google czy YouTube.

Pinterest co to jest

W taki oto sposób znalazłem się w królestwie sukien ślubnych! Dla mnie to jedynie miłe wspomnienie i ćwiczenie, które wykonuję dla potrzeb tego wpisu. Jednak jeśli ktoś szykuje się do własnego ślubu lub szuka sukni ślubnej dla córki chętnie skorzysta z Pinteresta.

Piny Pinterest Przypinanie Pinów

Więc co to jest Pinterest? Bardziej wyszukiwarka czy serwis społecznościowy?

Debata na ten temat ma jedynie sens o tyle o ile służy edukacji użytkowników. Zwrócenie uwagi na fakt, że Pinterest, w swym charakterze, to także wyszukiwarka internetowa może pomóc, "wychowanym" na Facebooku użytkownikom mediów społecznościowych, docenić wagę operowania na słowach kluczowych. Dzięki temu świadomi Pinnersi będą mogli jeszcze lepiej wykorzystać potencjał Pinteresta do promocji swojego bloga i biznesu.

Piny i tablice Pinteresta

W przypadku Pinteresta, wyszukiwane treści są wizualne i mają postać zawierających opisy zdjęć, grafik i filmów wideo zwanych "Pinami" (lub jak ktoś woli "pinezkami"). Piny umieszczane są na tablicach tematycznych.

Piny

Pin to pojedynczy obrazek z opisem, który widzisz na Pintereście. Ten obrazek możesz załadować z komputera lub zapisać ze stron internetowych. Pin może mieć także formę wideo, pliku audio lub animowanego gifa. Każdy użytkownik może mieć do 100 tysięcy Pinów. 

Każdy Pin jest połączony z oryginalną stroną, na której został umieszczony. Dlatego jeśli chcesz wiedzieć więcej o pomyśle z Pina, który Cię zainteresował wystarczy kliknąć by zostać przekierowanym, na przykład, na stronę z artykułem, który dany temat omawia.

Pina można zapisać, polubić a nawet wysłać wraz z wiadomością na e-mail znajomej osoby.​ Można też zacząć obserwować, żeby otrzymywać więcej Pinów od osoby lub tablicy, z której dany Pin pochodzi. To ustawienie zawsze można później zmienić.

Pod Pinem są komentarze, które można sobie poczytać. Oczywiście można też zostawić swój komentarz. Są także powiązane Piny, które można obejrzeć.​

Każdy Pin musi być przyporządkowany do jakiejś tablicy.​

Tablice

Tak jak na korkowej tablicy na ścianie przypina się pinezkami różne karteczki tak na tej wirtualnej zapisuje się i organizuje w logiczny zbiór Piny. Tablice to takie stworzone przez Ciebie kategorie tematyczne. Każdy użytkownik może mieć maksymalnie 500 tablic.

Tablice możesz dodawać, edytować, zmieniać ich nazwy, okładki i opisy. Możesz przenosić Piny z jednej tablicy na drugą.

W Internecie są miliony przeróżnych tablic z ciekawymi rzeczami, które możesz odnaleźć i zacząć obserwować.

Tablice grupowe

Jeśli chcesz dzielić się pomysłami ze swoją grupą warto utworzyć tzw. tablicę grupową. Musisz wtedy dodać inne osoby jako współtwórców tablicy by wszyscy mogli zacząć umieszczać swoje Piny.

Aby to zrobić, zaproś osobę wyszukując w edycji tablicy (sekcja "współtwórcy") jej imię i nazwisko lub adres e-mail. Do tej osoby zostanie wysłana wiadomość z Twoim zaproszeniem.​

Jako twórca i właściciel tablicy grupowej masz szczególne uprawnienia:

  1. Decydujesz, czy i jakie osoby i Piny usunąć z tablicy. Oczywiście jeśli będzie taka potrzeba.
  2. Kontrolujesz, kto może wysyłać zaproszenia do Twojej grupowej tablicy.
  3. Możesz opuścić tablicę lub ją całkowicie usunąć (to czynność nieodwracalna).

Ukryte tablice

Pinterest daje możliwość posiadania i zarządzania tablicą, która jest widoczna tylko dla Ciebie i ewentualnie osób, które zaprosisz. To, tak zwana, ukryta tablica. Piny zamieszczane na takiej tablicy nie są widoczne nigdzie indziej. Ukrytą tablicę możesz przekształcić w publiczną i na odwrót.

Pinterest: kategorie

Szukając pomysłów czy inspiracji nie musimy od razu wpisywać słów kluczowych. Pinterest wszystkie treści grupuje w kategorie i to tam możemy się najpierw udać.

Na polskim Pintereście można znaleźć 36 kategorii (tyle ich jest w momencie pisania tego artykułu). Oto one:

Pinterest kategorie

Odrobina historii i szczypta statystyk Pinteresta

Teraz, jak już wiesz co to jest Pinterest i na czym polega jego specyfika, podam Ci kilka faktów z historii tego medium społecznościowego. Przedstawię też kilka danych statystycznych pokazujących pozycję Pinteresta na mapie współczesnych mediów społecznościowych. Weź pod uwagę, że nie wszystkie dane będą w 100% aktualne, gdy czytasz ten tekst. Wynika to ze specyfiki Internetu, w którym wszystko zmienia się z godziny na godzinę.

  • Pinterest powstał w marcu 2010 roku. Firmę stworzyli Ben Silbermann, Paul Sciarra i Evan Sharp.
  • Ponad 200 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie
  • Około 200 milionów zarejestrowanych użytkowników (posiadających konto)
  • Około 70% użytkowników Pinteresta to kobiety
  • 42% aktywnych w Internecie, dorosłych kobiet w USA, używa Pinteresta (i 13% mężczyzn)
  • Wartość rynkowa Pinteresta: maj 2012 - 1,5 miliarda USD; luty 2013 - 2,5; maj 2014 - 5; czerwiec 2015 - 11 miliardów USD​
  • ponad 50% wszystkich użytkowników Pinteresta pochodzi z poza USA (ta liczba rośnie)
  • Ponad 1 miliard stworzonych tablic na Pintereście
  • Ponad 75 miliardów Pinów 

Jeżeli Pinterest Cię zainteresował, nie czekaj tylko załóż konto firmowe i wykorzystaj potencjał Pinteresta do promowania własnego bloga i firmy. Więcej przydatnych informacji dotyczących specyfiki polskiego Pinteresta znajdziesz na stronie "Pinterest po polsku".

QUIZ: Co to jest Pinterest?